Zdravé a chutné přílohy, které zkrátka musíte ochutnat!

Na našem talíři často nechybí přílohy v podobě vařených brambor, rýže, knedlíků nebo třeba těstovin. Krom již výše zmíněných můžeme ochutnat i další, které jsou zdravé, chutné a rozhodně si je zamilujete pro jejich výživové hodnoty. Slyšeli jsme už o takovém bulguru, polentě, kuskusu ne quinoe? Čím mohou naše tělo obohatit a jak je správně připravit?

 

Bulgur

 

 

Bulgur je naklíčená a předvařená celozrnná pšenice. Je hojně využívaná zvláště ve vegetariánské a veganské stravě. V české kuchyni sice není zatím až tolik rozšířená, ale je to jen otázka času. Velmi často jí můžeme najít jako součást nádivek, salátů nebo samostatně jako příloha. Bulgur je plodina, která je pro tělo velmi dobře stravitelná a disponuje velmi dobrým nutričním složením. Obsahuje spoustu vitamínů, minerálů nebo vlákniny. Mnoho lidí jí často zaměňuje právě s rýží, které je bulgur velmi podobný. Ovšem právě oproti ní má vyšší podíl vlákniny a proteinů, vitamínů a minerálů a také se může pyšnit nižším glykemickým indexem. Pokud přemýšlíte o zařazení do vašeho jídelníčku, nemusíte pro tuto potravinu do specializovaných obchodů se zdravou výživu, najdete ho i v regálech supermarketů.

 

bulgurový salát

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Quinoa

 

Pokud se zaměřujeme na zdravé plodiny, nesmíme zapomenout na zralá semena merlíku chilského. Quinoa bílá je velmi podobná kuskusu nebo amarantu. Ovšem na rozdíl od těchto dvou zástupců rovněž zdravé kuchyně neobsahuje lepek a může se pyšnit vysokou nutriční hodnotou. Má vysoká obsah bílkovin, vitamínů, minerálů a vlákniny. I quinoa je velmi dobře pro tělo stravitelná.

bílá quinoa

 

 

Polenta

Polenta je v podstatě kukuřičná kaše, která se připravuje z kukuřičné mouky a vody a slouží jako příloha k nejrůznějším pokrmům. Mohou jí konzumovat jedinci napříč stravovacími omezeními, dokonce je vhodná i pro celiaky a osoby, kteří mají intoleranci na lepek.